КУЛТУРА
ОБРАТ: Морфов уволнен от Народния театър?
Режисьорът вероятно ще свали отново всичките си спектакли, а постът главен режисьор ще заеме Явор Гърдев
Трудовият договор на главния режисьор на Народния театър Александър Морфов е бил прекратен днес от директора Васил Василев, твърдят източници. Новината не е официално потвърдена, но ако е факт се очаква тя да бъде оповестена в понеделник, довериха те.
Причината Василев да промени рязко позицията си на 180 градуса е, че Морфов в знак на протест срещу пиара на Народния Велислава Кръстева, която е и дългогодишен медиен съветник на Ахмед Доган и ДПС, изкърти табелката с името й и надраска вратата на служебния й кабинет.
През седмицата директорът на трупата заяви, че няма да бъдат толерирани подобни действия, но след това каза, че екипът му остава в този състав и никой няма да бъде махан.
Същевременно в отворено писмо самият Александър Морфов призна, че той е „неизвестният“ извършител, обяви, че е направил това след двете представления на „Хъшове“ на 29 октомври, събота, и че това е неговият бунт срещу политическата пропаганда и политически назначените лица. Хъшът не е съгласен чрез Народния театър да се прави „откровена политическа пропаганда“, тъй като в деня на изборите Кръстева придружи почетния лидер на ДПС Ахмед Доган до изборната секция.
Пиарът на Народния театър Велислава Кръстеве си навлече гнева на Морфов, защото придружи Ахмед Доган до изборната секция в деня на вота
В съботния ден вратата на кабинета на Кръстева в Народния театър е издраскана с надписи „ДПС“, „Връзки с обществеността на Ахмед Доган“ и „Изчезвай“.
Ако Александър Морфов за пореден път си тръгне като главен режисьор на Народния театър най-вероятно той отново ще свали емблематичния си спектакъл „Хъшове“ и другите негови постановки, които се играят там.
Във вторник и служебният министър на културата Велислав Минеков коментира случая с надрасканата врата: „Това е една много грозна история. Директорът е пожелал вероятно политическа подкрепа, тъй като трите важни лица са от три различни партийни групи. Там имаме ГЕРБ като главен секретар, имаме „Демократична България“ – Захари (Карабашлиев – бел. ред.), имаме ДПС, той самият малко БКП и БСП. Може би това е удобно, но дали е полезно за театъра, аз не съм сигурен. Тогава и аз да си направя така министерството: да си взема едно ДПС, едно БКП, едно ДБ и малко ПП – и нещата ще бъдат чудни… Няма да можете да ме мръднете от този пост още 63 години.“
Самият Минеков каза, че държи на присъствието на режисьора Александър Морфов в Народния театър. „За съжаление той е силно разколебан в желанието си за присъствие там. Това би било голяма щета. Естествено, има мълчание сред неговите колеги. Това мълчание струва злато в буквалния смисъл на думата. Говоря за небивало покачване на заплатите на артистите в състава. Една част от тях получават месечно 5000 лв. Това е смущаващо“, каза Минеков.
„Към директора ще отправя предупреждение, ще искам да се извърши пълна проверка не само за случая, а за всичко, което става в театъра, откакто е станал директор. За съжаление са видни тези политически представители. По-добре професионалисти“, допълни още Минеков.
Директорът на Народния театър Васил Василев обяви, че няма да се разделя с никого от екипа си, но явно под натиск е размислил
Директорът на Народния театър Васил Василев е свързан политически с левицата. Той бе общински съветник от БСП в Ловеч, както и зам.-министър на културата в кабинета „Орешарски“. На същия пост, но от квотата на ДПС бе настоящият пиар на Народния театър Велислава Кръстева, която е и дългогодишен медиен съветник на Ахмед Доган и на ДПС и екс депутат от движението.
Главният секретар на театъра Красимира Стефова пък бе на същия пост в Министерство на културата по време на управлението на ГЕРБ. Захари Карабашлиев, който бе назначен от Васил Василев на странната длъжност „писател“ в Народния театър, никога не е крил публично десните си политически възгледи. Той е сред основателите на партия „Да, България“ на Христо Иванов. Главният режисьор Александър Морфов публично не е изявявал конкретни партийни пристрастия, но от всичките му политически изявления през годините е ясно, че е противник на ГЕРБ, ДПС и БСП.
Вчера оставка подаде Захари Карабшлиев, който е и главен редактор на издателство „Сиела“. Самият той не крие политическите си пристрастия и е сред учредителите на „Да, България“ и е издател на мемоарите на Иван Костов.
Драматургът на Народния театър Захари Карабашлиев подаде оставка заради скандала
„По време на разразилия се скандал името ми беше споменавано неведнъж в контекста на това, че една политическа фигура от ръководството на дадена партия може да бъде „балансирана“ с друга такава. Няма как да се съглася с това. Партийните пристрастия са право на всеки, но те нямат място нито на сцената, нито в сградата на която и да е културна институция.
Приемайки поканата да бъда част от Народния театър само преди няколко месеца, вярвах, че тя е имала единствено творческа и професионална мотивация, а не идеологическа – мисля, че всеки в тази институция трябва да е там заради своите професионални качества, талант и заслуги, а не по партийна линия.
Аз партийна линия нямам. Своите позиции по различни въпроси изразявам публично и ясно, защото са граждански и морални. Аз съм политически необвързан и не бих желал да бъда въвличан в конфликт, който трови творческата атмосфера вътре и уронва престижа на Народен Театър „Иван Вазов“ отвън“, аргументира се Карабашлиев.
Засега позиция по скандала не е изразил режисьорът Явор Гърдев, също известен с десните си убеждения, както и Диана Добрева. Според източници на Lupa.bg, ако Морфов си тръгне, Василев ще предложи поста на главен режисьор на Явор Гърдев. Преди половин месец двамата бяха заедно в Скопие да договорят гастроли между Народния театър и Македонския народен театър.
Ако Александър Морфов си тръгне като главен режисьор вероятно поста ще бъде зает от Явор Гърдев
Решението на Василев да се освободи от бунтаря Морфов е странно, имайки предвид, че в началото на седмицата режисьорът бе посрещнат от публиката с бурни аплодисменти и одобрителни възгласи на сцената на Народния театър след софийската премиера на спектакъла си „Антигона“.
Режисьорът постави театралната импровизация по известната пиеса на Жан Ануи в Плевенския театър през лятото, а сега постановката гостува и в столицата. „Антигона“ беляза завръщането на Морфов в българския театър след 7-годишно отсъствие, а поканата за завръщането на режисьора бе отправена от Василев като директор на плевенската трупа.
Същевременно чрез пост в социалните мрежи една от звездите на Народния театър Александра Василева опроверга министър Минеков, че актьори от трупата получават по 5000 лева.
„Заплати от 5 хиляди няма в Народния. Не знам откъде се спряга тая информация. Има просто адекватни такива. Друго. Не разбирам защо трябва ние, актьорите да вземаме (според медиите, министърът) страна и позиция. Ето аз бих казала какво мисля: Аполитична съм, политиката ме отвращава отдавна. Искам само да имам възможността да си гледам работата. А моята работа е да бъда проводник между автора и режисьора и съучастник, доколкото мога. Ако е възможно, това нещо, този нов директор, който е млад и перспективен да не го превръщаме в поредната помия в тая страна“, написа Александра Василева във фейсбук.
КУЛТУРА
ИСТИНАТА! МВР: Директорът на Народния театър провокира безредиците! Той: Защитавам театъра СИ!
Може би до голяма степен допълнителното напрежение, което възникна беше неуместната постъпка на директора на театъра Васил Василев, който отиде да води разговори с протестиращите. Явно той не оцени ситуацията, че пред театъра има напрежение. Може би това трябваше да го съгласува с колегите, за да е под наш контрол и да не допускаме ескалиране на напрежението. Това каза министърът на вътрешните работи Атанас Илков пред БНТ след протеста пред Народния театър снощи заради постановката на Джон Малкович „Оръжията и човекът“.
Илков: „Този протест беше заявен, имаше осигурен нужния брой служители, които да гарантират сигурността и спокойствието. Над 60 служители бяха ангажирани в охраната на обществения ред. А след като възникна напрежение бяха включени допълнителни сили“, обясни вътрешният министър.
Премиерата на пиесата на Бърнард Шоу бе провалена, макар да се състоя пред полупразна зала с известно закъснение. Протестиращите, сред които бяха представители на организации, на ВМРО, „Атака“ и „Възраждане“, както и от Общобългарския комитет „Васил Левски“. Знамена развяваха още от БНС и „Куберовъ воин“, настояха за уволнение на директора на Народния театър „Иван Вазов“ Васил Василев и нарекоха гавра с България пиесата, която поискаха да бъде свалена от националната театрална сцена.
„Този протест беше заявен, имаше осигурен нужния брой служители, които да гарантират сигурността и спокойствието. Над 60 служители бяха ангажирани в охраната на обществения ред. А след като възникна напрежение бяха включени допълнителни сили“, обясни вътрешният министър.
По думите на Илков полицаите са реагирали изключително адекватно, за да не се допусне застрашаване на живота на гражданите и тях самите.
Илков: „Тези, които говорят за хаос, аз ги съветвам при следващ протест да застанат до нашите колеги и да видят дали е хаос. Всяка ситуация е строго индивидуална“, добави той.
„Нямаме инцидент с пострадал протестиращ или гражданин, който е дошъл да гледа постановката. Ние ще направим анализ на цялостната обстановка и ще изгледаме записите от всички видеокамери, за да направим една по-обективна оценка на всичко, което се случи, тогава ще кажем дали е имало някакъв пропуск в организацията“, каза още Илков.
Вътрешният министър добави, че въпреки сблъсъците и напрежението няма задържани, тъй като нямало данни за конкретни лица, „изведени като нарушители на обществения ред“.
Запитан не е ли могло униформените да отведат агресивните протестиращи, министърът на вътрешните работи заяви: „Полицаите имат една по-основна задача – да не се допусне по-голямо ескалиране на напрежението. Не е най-важното в този момент ние да отделяме сили и ресурс да задържаме определено лице, а така да нарушим общата разстановка и да създадем предпоставка за по-тежки инциденти“.
Атанас Илков бе категоричен, че не е имало хаос.
„Тези, които говорят за хаос, аз ги съветвам при следващ протест да застанат до нашите колеги и да видят дали е хаос. Всяка ситуация е строго индивидуална“, добави той.
От своя страна директорът на Народния театър Васил Василев заяви, че не вижда проблем в пиесата на Бърнард Шоу.
Васил Василев: Излязох с любов при протестиращите
„Имаше натиск да бъде цензурирана преди да бъде реализиран спектакълът, това е недопустимо, това не беше мирен протест. Излязох с любов при протестиращите, призовах ги да позволят този спектакъл да бъде гледан и да се даде оценка. Можем да съдим за провокация в спектакъла, когато сме го гледали“, заяви той.
„По думите му текстът защитава достойнството на Българската армия.
„Не я унижава по никакъв начин. Нека да не говорим празни думи, нещата се изваждат от един контекст. Хващаме се за думата, а не гледаме голямото, как се развива действието“, допълни Васил Василев.
Написахме писмо до МВР след като рекламен материал пред театъра беше осквернен, имахме притеснения, бяха залепени провокации, каза още директорът на Народния театър.
Според него някои други хора са допуснали политиката в театъра.
„Аз не позволих поради политически причини да се уволни един или друг. Няма да допусна цензура в театъра, който ръководя. Дотам ли докарахме нашето общество – ако имаше проблем, той е с четенето, с неразбирането. Това, което се случи, не беше позор в Народния театър, а пред Народния театър“, коментира Васил Василев и подчерта, че не е търсена провокация с поставянето на пиесата „Оръжията и човекът“, окачествявайки избирането на пиесата като случайност.
„Днес ще има постановка, културата не е враг на обществото, тя го кара да върви напред. Не разбирам въпроса за оставката ми, аз защитавам театъра си. Публиката решава дали едно представление е добро или не е добре. Позволете публиката да влезе в салона и актьорите да работят“, каза още Васил Василев.
- Нашата медия използва изображения създадени от Изкуствен Интелект.
Четете неудобните новини, които не можеме да поместим тук поради фашистка цензура в нашия ТЕЛЕГРАМ КАНАЛ.
Абонирайте се за нашия Телеграм канал: https://t.me/vestnikutro
Влизайте директно в сайта.
Споделяйте в профилите си, с приятели, в групите и в страниците. По този начин ще преодолеем ограниченията, а хората ще могат да достигнат до алтернативната гледна точка за събитията!?
КУЛТУРА
Излези новата книга, „Хроники на всекидневието“ с поглед към бившето общество
На снимката (от ляво надясно): Георги Лозанов, Антоан Божинов, Николай В. Василев и Росен Коларов. Снимка: Никола Узунов/БТА (ЛФ)
За НСФА е изключително приятно, когато предстоят подобни събития.
Книгите са именно онази форма на живот на нашето изкуство, чрез която то остава най-трайно във визуалната памет на човечеството. В конкретния случай двама от авторите на книгата са членове на Фотографска Академия – това са Николай В. Василев и Росен Коларов. Третия автор, Антоан Божинови и доц. Георги Лозанов автор на въвеждащата студия във фотокнигата са наши приятели. Може да сте сигурни, че те ще се радват на вашето присъствие и публика. Повече за книгата и фотографските истории на Антоан Божинов, Николай В. Василев и Росен Коларов можете да прочетете в статията от линка върху банера:
По-голямата част от фотографиите в тази книга са поглед към бившето общество, и то – съсредоточен и откровен поглед за онова време, което беше, и по отношение на което фотографията вероятно е най-неоспоримият свидетел. Това каза доц. Георги Лозанов, директор на дирекция ЛИК в БТА, по повод изданието „Хроники на всекидневието“. Книгата бе представена тази вечер във Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Автори на фотографиите в тома са на Доц. Росен Коларов, Антоан Божинов и Николай В. Василев. Снимките обхващат периода от 60-те години на ХХ в. до втората декада на XXI в. В изданието е публикувана студия на доц. Георги Лозанов.
„Това е фотографска книга и е правена от видни фотографи. А пък аз съм опитал с думи да следвам сравнително близко техните послания, които са във фотографиите“, обясни доц. Лозанов. Тези фотографии, общо взето, са фотографии на съпротивата, на съпротивата към едни регламенти, едни норми, едни идеологически налагани представи, през които трябваше да се чете онзи свят, каза той.
Доц. Георги Лозанов коментира, че тези снимки са ценни както за младата, така и за по-възрастната публика. „За младите – защото им показват онова време така, както е било и то – чрез конкретни човешки истории, както фотографията разказва социалния свят“, обясни той.
Посочи, че фотографиите лекуват по-възрастната публика от забрава, като кара хората да не свързват персоналното си щастие и младостта си със съдбата на общността.
„Никой от нас тогава не си е мислил, и през ум не му е минало, че системата ще се срути. Това беше изненада за всички ни, така че това, което сме правили, беше реакция, разбира се, по някакъв начин“, обясни Антоан Божинов.
Николай В. Василев цитира думи на Кръстан Дянков от 70-те години, че „фотографията е занимание самотно“. Мисля, че фотографията привлича хората, които са индивидуалисти, и това на мен ми се струва много важно, каза Василев. Той обясни, че неговите снимки в албума са правени в продължение на 50 години. „Хубавото е, че когато с двамата колеги започнахме да събираме извадката, която да бъде в книгата, това се оказа много лесно. Явно сме гледали, снимали и мислили горе-долу по един и същи начин, но всеки поотделно“, каза Николай В. Василев.
„Ако някой ви казва, че в нашата страна думата „екип“ е невъзможна дума и не може да се работи в екип, кажете му, че това не е вярно. Ние четиримата работихме в екип, синхронно и равностойно. И тази книга аз бих я определил като синтез между изображения и слово“, каза доц. Росен Коларов. И тримата фотографи сме индивидуални автори, имаме различно виждане върху определени неща, но сме се фокусирали върху социалния елемент, посочи той.
ГЕРГАНА НИКОЛОВА
СОФИЯ, 30.10.2024 20:02 (БТА)
КУЛТУРА
Ако искаш да търгуваш с чужда държава, първо трябва да опознаеш нейния народ, нейните обичаи, нейната култура
Разкажи го отново, Марко Поло!
В прекрасния филм „Казабланка“ главният герой, Хъмфри Богарт, остава известен с думите, с които се обръща към пианиста в неговия нощен клуб, в който нацистите се опитват да командват живота. „Изсвири го отново, Сам!“ – е култовата фраза на Хъмфри Богарт. С тази фраза той им напомня, че джазът е музика, която по онова време е била символ на свободата, надеждата и независимостта. Музика, която могат да разберат само истински свободните хора.
Когато през 12в известният венециански търговец Марко Поло заедно със своя син и брат потегля за Китай никой не е знаел къде точно отива и какво точно ще види. Марко Поло пропътувал Пътя на коприната до Китай , срещнал се с великия хан на Монголската империя – Кубилай хан, внук на Чингис хан, в Шанду – и дори работил десетилетие за него. За разлика от другите чиновници на императора, той умеел да забелязва детайлите в различните традиции и разнообразието в бита и ежедневието на местните хора и след като се връщал при императора, му разказвал всичко, което е видял по време на пътуването. Затова императорът предпочитал да го изпраща на сложни мисии, за да събере необходимата информация.
Години по-късно Марко Поло се връща във Венеция и наред с многото екзотични стоки, подаръци и новости донася най-важното послание. Като разказва за своя живот при китайския император той много ясно, подробно и философски обяснява как трябва да се държат търговците, когато отиват в чужда страна да търгуват. Като казвам търговците – имам пред вид не само обикновените предприемачи, но също така политиците, военните, свещениците. Тогава всичко това е било едно цяло. По-късно се появяват тесните специализации.
Марко Поло разказва, че ако искаш да търгуваш с чужда държава, първо трябва да опознаеш нейния народ, нейните обичаи, нейната култура.
Повтарям– да опознаеш, а не да пренебрегнеш или да унищожиш! Да разбереш на какво се смеят те и от какво плачат.
И когато проникнеш дълбоко в културната им идентичност, ти вече ще бъдеш добре посрещнат и можеш да се надяваш и да направиш добра търговия- с други думи да спечелиш от това свое познание. Съветът на Марко Поло е: „Като отидете в Китай, дръжте се уважително към китайците и към техния император, към техните богове. Ако го направите, ще ви посрещнат добре.“ В същото време той съветва и китайския император какво трябва да направят неговите търговци, за да бъдат посрещнати добре във Венеция. Ако имахме тогава такъв еквивалент щяхме да кажем, че Марко Поло е бил основател на първата дипломатическа академия. И също така- основоположник на хартата на ООН. Въпреки, че днес тази харта е обрасла с толкова условности, че вече е трудно да се каже в какво е основата на тези отношения.
ЧЕТЕТЕ И ПИШЕТЕ КОМЕНТАРИТЕ ТУК: https://t.me/vestnikutro
А то е съвсем просто и не е от вчера. Ако искаш да те уважават и да те посрещат добре- отнасяй се с другите страни уважително, зачитай техните закони и техните обичаи и те ще ти отвърнат със същото. Разказва Марко Поло, ама кой го слуша! За съжаление само няколко века след неговото пътешествие, което в интерес на истината мнозина са приемали като измислица и фантастичен разказ, великите европейски мореплаватели нападнали Южна Америка без да са чели спомените на именития пътешественик и търговец. Те просто решили, че няма смисъл да си губят времето с изучаване на чуждите обичаи и желания, ами по-добре да покажат кой има по-остри мечове и алебарди. Останалото го знаем .
Като казвали, че не вярват на разказите на пътешественика мореплавателите-завоеватели искали да пояснят, че не може само с една добра дума да отидеш при чужденеца и да го убедиш да търгува с тебе. Трябва и нещо друго. Векове по-късно Ал Капоне ще облече тази идея в крилатата фраза : „ На нашата улица се знаеше, казва той, че с добра дума и пистолет можеш да постигнеш повече, отколкото само с добра дума“. И двамата герои са добре познати на историята- можете да вярвате на когото поискате като знаете как са завършили живота си и какъв спомен са оставили след себе си.
Днес тези мъдрости явно вече са оценени по достойнство, защото глобалните икономически империи не се нуждаят от добрата дума на хората по света. Те предпочитат да цитират Ал Капоне. И все пак си мисля – колко ли щеше да спечели светът ако се бяха прислушали на времето в думите на стария венециански търговец. Както казахме, тогава търговците са били едновременно и предприемачи, и воини и дипломати. Сега вече тези търговци ги няма. Както впрочем и дипломатите.
Ако знаех че ще подейства бих призовал високо: „Разкажи го отново, Марко Поло!“
- Нашата медия използва изображения създадени от Изкуствен Интелект.
Четете неудобните новини, които не можеме да поместим тук поради фашистка цензура в нашия ТЕЛЕГРАМ КАНАЛ.
Абонирайте се за нашия Телеграм канал: https://t.me/vestnikutro
Влизайте директно в сайта.
Споделяйте в профилите си, с приятели, в групите и в страниците. По този начин ще преодолеем ограниченията, а хората ще могат да достигнат до алтернативната гледна точка за събитията!?
-
КОНСПИРАЦИЯпреди 5 месеца
Брутално източване на милиарди от Борисов и неговия авер Валентин Златев чрез строителната фирма
-
КОНСПИРАЦИЯпреди 6 месеца
Марджъри Тейлър-Грийн: ФБР на Байдън е дала зелена светлина ДА БЪДЕ УБИТ ТРЪМП!
-
EXPRESS TVпреди 5 месеца
Джефри Сакс: 500 000 украинци умряха заради глупостта и арогантността на САЩ. Няколко луди във Вашингтон ни излагат на ядрен риск
-
EXPRESS TVпреди 5 месеца
Петродоларът ще бъде ликвидиран
-
КОНСПИРАЦИЯпреди 5 месеца
Дългите ръце на ЦРУ! Следите на много политически убийства водят към САЩ
-
БЪЛГАРИЯпреди 6 месеца
Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев са зле, продават си банката
-
БЪЛГАРИЯпреди 4 месеца
Изкривеният Джо Байдън не е бил годен да служи вече
-
СВЯТпреди 6 месеца
Съдят истеричната вещица от Брюксел